VDH - Vraťme Děti do HRY Logo

S novým rozvrhem hravě i přes školní rok

Září 2022

Další várka rozvrhů a letos i s hrami na celý týden

Cena:

Odkaz: 

Moji chlapíci měli myslím báječné prázdniny. I když Luki prohlásil, že to nebyly prázdniny, ale „plniny“, protože pořád měli spoustu výborných aktivit. No jo, jenže o to krušnější je návrat školy. Kubí měl dokonce splín už poslední týden, že prázdniny končí.  A i já, i když už mám školní léta až příliš dlouho za sebou a vlastně školní rok pro mě znamená vysvobození z každodenního vaření, tak mi je trochu „ouzko“ z toho, že už začíná školní rok a léto je v tahu.

A tak, aby i školní rok sliboval hravé aktivity, zkusila jsem alespoň rozvrh naplnit inspirací na hry a trochu to dětem usnadnit.

POndělí bývá nejtěžší a je to někdy trochu „boj“, a tak bude fajn zahrát si POnorky, neboli lodní bitvu.

Plánek na ponorky a příklad flotily

Dva hráči ať si vezmou čtverečkované papíry a vyznačí si na něj každý 2 pole  o velikosti 10 x 10 čtverečků a označí si řádky písmeny A – J (postupně abeceda bez CH) a sloupce 1 – 10. Pak si tajně, aby to druhý hráč neviděl, umístí do svého hracího pole druhy lodí v počtech, na kterých se dohodli. Počty lodí i jejich tvary závisí na fantazii hráčů.

Lodě mohou být umístěné libovolně (i různě natočené), jen se nesmí navzájem dotýkat žádnou stranou, maximálně v jednom bodě růžkem.

Rozlosujte hodem mince nebo stylem kámen – nůžky - papír, kdo bude začínat. První hráč „vystřelí“ na protihráče nahlášením souřadnic – např. B7. Protihráč zkontroluje plánek s umístěním svých lodí a nahlásí:

·      Nic (případně voda),

·      zásah, v případě, že došlo ke zmínění souřadnice, kde je umístěná loď

·      zásah – potopená, pokud se jednalo o celou loď nebo byl zasažen poslední dílek lodi.

Útočící hráč střílí, dokud jsou jeho zásahy úspěšné. Jakmile mu protihráč nahlásí, že nic netrefil, je na řadě s útokem druhý z hráčů a pokouší se zasáhnout co nejvíce ze soupeřovy flotily zase on.

Při pokusech o zasažení soupeřových lodí je důležité si své pokusy zaznamenávat. Tečkou zásah do vody, křížkem nebo vyšrafováním políčka úspěšný zásah. Vítězí hráč, který jako první sestřelí všechny soupeřovy lodě. Nebo můžete hrát na daný čas (třeba velká přestávka), kdy zvítězí ten hráč, který potopil nejvíce lodí (čtvereček se zásahem = 1 bod).

ÚTerý je ve znamení probrání  mozkových závitů z víkendového lenošení, a tak můžeme zkusit něco složitějšího :-). Zanechte kamarádovi UTajenou zprávu, kterou si bude moci přečíst jen on. Zkuste některé klasické šifry a kdo ví, třeba si pak vymyslíte vlastní šifrovací systém. Utajení můžete docílit třeba těmito způsoby:

Šifrovací kříž

Každé písmeno má svoje značení, které je dáno tvarem „chlívečku“, ve kterém se nachází a pozicí (vlevo – střed – vpravo). Kříž je jednoduchá tabulka, kterou si snadno zapamatujete a vytvoříte.

Šifrovací kříž a ukázka zašifrovaného textu

Šifrovací tabulka

Šifrovací tabulka z rozvrhu

Písmena ze zprávy můžete zašifrovat i třeba pomocí falešného rozvrhu. Stačí si vytvořit tabulku, kde místo předmětu napíšete písmena abecedy (pro šifry se často používá anglická abeceda bez CH).

Zprávu pak píšeme jako souřadnice, kde je dané písmeno.

Takto budevypadat zpráva: „Sraz na hřišti.“

Čt 4., Čt 3., Po 1., Pá 5.      St 4., Po 1.     Út 3., Čt 3., Út 4., Čt 4., Čt 5., Út 4.

A pokud zprávu chcete zašifrovat ještě více, můžete do zprávy místo číslic označujících hodiny napsat písmeno, označující předmět, který by podle rozvrhu byl. Tak třeba místo Čt 4. Může být Čt M (pokud máte čtvrtou hodinu matematiku).

Šifrovací pravítko

Je už malinko složitější na odhalení, takže se hodí i pokud zprávu odchytne někdo v šifrách zběhlejší. Šifra se totiž může měnit podle domluvy s kamarádem, se kterým si zprávu posíláte.

Šifra využívá posunu písmen. Můžete se třeba domluvit, že posun bude o 1 písmeno, tzn. místo A budete psát B, místo B bude C a tak dál, ale posun může být o více písmen, třeba o pět nebo deset.

Abyste to pořád nemuseli přepočítávat, hodí se mít napsanou na proužku čtverečkového papíru 2 celé abecedy těsně za sebou. Vždy do jednoho čtverečku jedno písmeno, aby to pak hezky vycházelo pod sebe. Na druhém proužku mějte jednu abecedu (vždy opět co čtvereček, to jedno písmeno). Podle toho, které písmeno se dohodnete, že bude jako první, pod to přiložíte pod dlouhý pruh se dvěma abecedami proužek s jednou abecedou. Písmeno či číslo, které určuje posun abecedy, můžete dát na začátek zprávy, její konec, nebo předem dohodnutou pozici, a tak může být každá zpráva zašifrována s jiným posunem písmen, což šifru dělá obtížnější.

Zdá se to jednoduché? Ano, existují i propracovanější šifry, ale schválně vyzkoušejte podstrčit zprávu zašifrovanou některou z šifer náhodnému spolužákovi a uvidíte, že je v bezpečí.

HRY k rozvrhu od pondělí do pátku

STředa je polovina týdne, a tak je potřeba dát fantazii trochu křídla. STíhačky v podobě vlaštovek malé i velké konstruktéry zaujmou při stavění i při následných závodech – třeba do dálky nebo v akrobatických efektech. Určitě máte nějaký svůj oblíbený model, ale zkuste i další modely stíhaček.

A třeba pokud slíbíte, že je po skončení školy sesbíráte, dovolí paní učitelka pouštět papírové stíhačky i z okna, a to teprve bude fičák.

ČTvrtek zkuste další hru, ke které postačí jen papír a tužka – ČTverečky. Se čtverečkovaným papírem je to snazší – stačí vyznačit území třeba 8 x 8. Pokud máte papír obyčejný, udělejte si na něm hrací pole jako mřížku z teček, které jsou od sebe stejně vzdálené a může se začít. Tah hráče spočívá v tom, že udělá svislou nebo vodorovnou čárku přes jednu stranu čtverečku (mezi dvěma tečkami). Hráči se pravidelně střídají. Kdo nakreslí poslední stranu čtverečku, vybarví si ho svojí barvou nebo jinak označí. Při zakončení čtverce má hráč nárok udělat ve svém tahu další čárku. Může tak v jednom tahu zakončit i víc čtverečků.  

Nezáleží, kolik čar kdo udělal, čtverec „vlastní“ ten, kdo ho uzavřel. U čtverečkovaného papíru se dohodněte, zda budete počítat jako uzavřenou stranu čáru, která ohraničuje herní území.

Hra končí, když jsou všechny čtverce uzavřeny. A nebo se zvoněním na hodinu nebo přestávku :-). To si ale předem ujasněte. Vyhrává hráč, který zakončil více čtverečků.

Většinou se hrajev e dvou, ale pokud si troufáte, lze hrát až ve čtyřech hráčích.

PÁtek je vlastně den už veselý, protože má v sobě předzvěst víkendu, a tak je tu PÁlkovaná. Vezměte si nějakou šikovnou učebnici s tvrdými deskami a nepotřebný papír. Můžete tak využít použité papíry z Ponorek, Čtverečků nebo neúspěšných pokusů na stíhačky. Zmuchlejte ho do pevnější koule a pomocí učebnice ji odpálením sehrajte kamarádovi. Schválně, kolik výměn se vám podaří. Můžete si pinkat ve více lidech nebo zkoušet, na jakou vzdálenost si ještě dokážete přihrát.

No a víkend můžete zpestřit třeba hledačkou pokladů, agentskou únikovkou nebo bojovkou.

K rozvrhům (ve velikostech jako vždy A4 a A5 a do penálu) si letos vytiskněte i návod ke hrám, kde jsou ukázány i herní plánky, mřížky na šifry a návody na stíhačky.

Hodně hraní a dobré nálady do školního roku!

Jana

 

Líbilo se vám? Sdílejte stránky myšáka Bédy :-)

Líbí se vám článek? Sdílejte stránku na Facebooku. Díky!

Líbí se vám projekt Vraťme děti do HRY?  Dejte Like jeho Facebookové stránce a vraťme děti do hry spolu!